文献研究1(兵庫)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
文献研究1 科目番号
Course number
73GRRES502
科目名称(英語)
Course title(English)
Study on Scientific Papers 1
授業名称
Class name
文献研究1(兵庫)
教員名 兵庫 明,岸田 亮
Instructor Akira Hyogo, Ryo Kishida
開講年度学期 2022年度 前期~後期
Year/Semester 2022 First to Second Semester
曜日時限 前期(集中講義)、後期(集中講義)
Class hours Intensive Courses in both First and Second Semesters
開講学科
Department
理工学研究科 電気工学専攻
Department of Electrical Engineering
Graduate School of Science and Technology
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
4.0 授業の主な実施形態
Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
または/or
対面授業/On-site class
概要
Descriptions
指導教員の指導のもとで、研究テーマ設定や研究計画立案のための文献調査、研究テーマに密接に関連する文献の精読を行う。また、調査・研究した内容について進捗状況の報告とディスカッションを随時行う。
Under the guidance of the supervisor, students survey literature in order to set research themes and to make research plans, and carefully read the literature closely related to the research themes. Also, students will report their progress and discuss the contents of their surveys and researches from time to time.
目的
Objectives
概要に示した一連の取り組みを通じて、修得した高度な専門的知識と技術を基に、科学技術のみならず社会における多様な情報を収集し、論理的に分析を行い、その結果得られた課題を専門的知識を用いて解決策を提案するとともに、社会に発信できる論文作成能力やプレゼンテーション能力をはじめ、専門性の高い第一線の研究者・技術者として具備すべき能力を身に付けることを目的とする。なお、本科目は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気工学専攻において修得した高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、自ら課題を発見・設定し、解決する能力」および「電気工学専攻において修得した高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、国際的な視野を持って活躍できる能力」を実現するための科目である。
Through a series of activities outlined in the Descriptions, based on the high-level expertise and skills acquired, we aim to acquire the following skills that should be possessed as forefront researchers and engineers with high expertise:
1. Gather and logically analyze a variety of information in not only science and technology but also society.
2. Propose solutions to the themes obtained by the analyses.
3. Write papers and give presentations to transmit the proposals to the society.
We aim to acquire "ability to find, set and solve problems by ourselves based on high-level expertise, research ability, and intelligence educated in Department of Electrical Engineering" and "ability to be active with international scope based on high-level expertise, research ability, and intelligence educated in Department of Electrical Engineering" described in the diploma policy of the Department.
到達目標
Outcomes
指導教員の指導のもとで、研究テーマ設定や研究計画立案のための文献調査、研究テーマに密接に関連する文献の精読を行い、調査・研究した内容について進捗状況の報告とディスカッションを行える能力を養うことを目標とする。
The goal is to educate the following abilities under the guidance of the supervisor:
1. Survey literature in order to set research themes and to make research plans.
2. Carefully read the literature closely related to the research themes.
3. Report progress and discuss the contents of their surveys and researches.
履修上の注意
Course notes prerequisites
兵庫研究室所属の学生に限る。
Only for students belonging to Hyogo laboratory.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
準備学習:毎回のゼミや研究報告会に向け,各回の調査テーマや研究報告課題に関して,十分な調査・研究・考察等を行うこと。(毎回2時間以上)
復習:毎回のゼミ並びに研究報告会で明らかになった知見や課題について整理し,さらに深く考察・調査・研究を進めることにより,次回に向けて取り組むこと。(毎回2時間以上)
(Preparation) Conduct adequate surveys, research and examination about each research theme and research report issue for each seminar and research meeting, spending more than 2 hours each time.
(Review) Organize the findings and tasks revealed at each seminar and research meeting, and work for further examination, surveys and research towards the next time, spending more than 2 hours each time.
成績評価方法
Performance grading
policy
文献調査への取り組みを指導教員が評価する。また,ゼミなどでのプレゼンテーションの能力・発表内容・理解度を指導教員が評価する。両者の比率については,文献調査への取り組み6割,ゼミなどでの採点を4割として成績を評価し,6割以上を合格とする。
Supervisor evaluates efforts to literature survey, and ability, contents, and understanding of the presentations in seminars. Regarding to ratio of them, the effort is 60% and the mark in seminars and so on is 40%. Criteria for passing is the score higher than or equal to 60%.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
専門書や論文など多数。
Many specialized books, research articles, and so on.
授業計画
Class plan
指導教員の指導のもと、以下を行う。
(1)研究テーマ設定や研究計画立案のための文献調査の実施
(2)研究テーマに密接に関連する文献の精読
(3)調査・研究した内容について質疑応答を実施

Conduct the following works under the guidance of the supervisor:
1. Survey literature in order to set research themes and to make research plans.
2. Carefully read the literature closely related to the research themes.
3. Discuss the contents of their surveys and researches.
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
-
997C834
CLOSE