アナログ信号処理特論のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
アナログ信号処理特論 科目番号
Course number
73ELELC502
科目名称(英語)
Course title(English)
Advenced Analog Signal Processing
授業名称
Class name
アナログ信号処理特論
教員名 兵庫 明
Instructor Akira Hyogo
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester 2022 Second Semester
曜日時限 木曜1限
Class hours Thursday 1st Period
開講学科
Department
理工学研究科 電気工学専攻
Department of Electrical Engineering
Graduate School of Science and Technology
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format
対面授業/On-site class
概要
Descriptions
学部で扱うことの出来なかった高度なアナログ信号処理技術や回路を,輪講形式で学ぶ。

Students study techniques and circuits for advanced analog signal processing that could not be handled in the undergraduate program in an active learning style.
目的
Objectives
最近注目を浴びているSystem-on-Chipの集積回路を前提とし,高度なアナログ信号処理技術や電子回路について学ぶことを目的とする。なお、本科目は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気工学専攻における電気工学、電子工学、情報通信工学の3つの専門分野のうち少なくとも1つの専門分野についての極めて高度な専門知識」を実現するための科目である。

Based on System-on-Chip integrated circuits, which have recently paid attention, Students study techniques and circuits for advanced analog signal processing.
We aim to acquire "high-level capability on at least one special field in the three specialized fields of electrical engineering, electronic engineering, information and communication engineering in Department of Electrical Engineering" described in the diploma policy of the Department.
到達目標
Outcomes
(1)MOSFETを用いた高度なアナログ信号処理技術や電子回路の解析・設計技術を身に付ける。
(2)アナログ信号処理技術や回路に関連する技術英文の読解能力を身に付ける。
(3)内容をまとめて発表する能力を高める。

(1) Acquiring advanced analog signal processing techniques, circuits design and analysis method using MOSFET.
(2) Acquiring technical reading skills related to analog signal processing techniques and circuits.
(3) Acquiring the skills to organize and present the contents of the textbook.
履修上の注意
Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
- 小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
(準備学習)各回の授業前に2時間程度、最初の講義で指定する教科書の授業内容に関連した部分を読んでおくこと、発表者はさらに資料を作成すること
(復習)各回の講義内容を2時間程度復習し、各回の講義で説明した内容について理解の定着を図ること

(Preparation) Study the part related to the class content of the textbook specified in the first class for 2 hours or more before each class. In addition, the presenter should prepare presentation slide materials in advance.
(Review) Review the contents of each class for 2 hours or more, and establish the understanding of the contents explained in each class.
成績評価方法
Performance grading
policy
発表資料50%、発表30%、講義へ参加し質問や議論に加わるなどの平常点20%にて評価し、6
0点以上を合格とする。
Evaluations will be 50% for presentation slied materials, 30% for presentations, and 20% for positiveness of participation in discussion. Criteria for passing is the score higher than or equal to 60%.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
下記参照
See below
授業計画
Class plan
1   ガイダンス   本講義についてのガイダンスを行う。

2~15   アナログ信号処理システム、特に受動フィルタ、能動フィル
      タや、AD/DA変換回路などからトピックを選択し、その回路
     構成ならびに設計方法について、受講生が洋書の担当部分の
     調査・発表を行うと共に全員で討議行い指導を受ける。また
     、教科書の知識だけでなく最新の情報などについても指導す
     る。
     教科書・参考書
     1) Continuous-Time Active Filter Design, T. Deliyannis
     , Y. Sun, and J. K. Fidler, CRC Press,1998, 978-0849325731
     2) High-Performance CMOS Continuous-Time Filters, Jose S
     ilva-martinez, Springer, 1993, 978-0792393399
     3) Analog CMOS Filters for Very High Frequencies, Bram
     Nauta, Springer, 1993, 978-0792392729
     4) Converter and Filter Circuits, Rudolf F. Graf, Newnes,
      1996, 978-0750698788
     5) Integrated Continuous-Time Filters: Principles, Desi
     gn, and Applications, Y.P. Tsividis and J.O. Voorman,
      IEEE,1993, 978-0780304253
     6) Analog Integrated Circuit Design, D.A.Johns and K.
     Martin, John Wiley & Sons,1996, 978-0471144489
     などから選択する。

     1)
     2) Design of Analog CMOS Integrated Circuits, B. Razavi,
     McGraw-Hill Companies, 2003, 978-0071188395
     3) Analysis and Design of Analog Integrated Circuits
     5th Ed., P. R. Gray and R.G. Meyer, et al.,
John Wiley & Sons Inc, 2009, 978-0470398777
     4) RF Microelectronics 2nd Ed, B. Razavi, Prentice Hall,2011,
978-0137134731
     5)



1st: Giving guidance, and deciding person in charge to make a presentation.
2nd to 15th:
A topic is selected from an analog signal processing system, especially a passive filter, an active filter, an AD / DA converter circuit, and so on, and each student investigates each p
art in charge of a foreign textbook and presents about the signal processing techniques , circuit configurations and design methods. The textbook or the course material is selected from the followings:
1) Continuous-Time Active Filter Design, T. Deliyannis, Y. Sun, and J. K. Fidler, CRC Press,1998, 978-0849325731
2) High-Performance CMOS Continuous-Time Filters, Jose Silva-martinez, Springer, 1993, 978-0792393399
3) Analog CMOS Filters for Very High Frequencies, Bram Nauta, Springer, 1993, 978-0792392729
4) Converter and Filter Circuits, Rudolf F. Graf, Newnes,1996, 978-0750698788
5) Integrated Continuous-Time Filters: Principles, Design, and Applications, Y.P. Tsividis and J.O. Voorman, IEEE, 1993, 978-0780304253
6) Analog Integrated Circuit Design, D.A.Johns and K.Martin, John Wiley & Sons,1996, 978-0471144489
and so on.
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
997C250
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