研究実験(有光)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
研究実験 科目番号
Course number
72GRRES601
科目名称(英語)
Course title(English)
Master Thesis
授業名称
Class name
研究実験(有光)
教員名 有光 晃二,青木 大亮
Instructor Koji Arimitsu
開講年度学期 2022年度 前期~後期
Year/Semester 2021First and Second Semesters
曜日時限 前期(集中講義)、後期(集中講義)
Class hours Intensive Courses
開講学科
Department
理工学研究科 先端化学専攻
Department of Pure and Applied Chemistry, Graduate School of Science and Technology
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
14.0 授業の主な実施形態
Main class format
対面授業/On-site class
概要
Descriptions
これまでに培った各自の研究を推進するとともに、自然環境に調和した科学の発展に貢献可能な精深な学識、幅広い視野、柔軟な創造性、豊かな教養、崇高な倫理観等を身につける。また、国内外の会議等で発表および議論を交わすことで、キャリア教育としての役割ももつ。 

These courses promote student research and also teach in-depth academic knowledge, a wide perspective, flexible creativity, thorough training, and a noble sense of ethics that can contribute to the development of science in harmony with the natural environment. In addition, they play a role in career training through presentations and discussions at domestic and international conferences.
目的
Objectives
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める以下の知識と能力を身につけるための科目です。
(1) 先端化学専攻の各専門分野に応じた高度な専門知識
(2) 先端化学専攻の各専門分野に応じた研究能力
(3) 先端化学専攻の各専門分野において修得した高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、論理的・批判的に思考し、自ら課題を発見・設定し、解決する能力
(4) 先端化学専攻の各専門分野において修得した高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、国際的な視野を持って活躍できる能力

The objectives of the course are to acquire the following knowledge and skills, stipulated by the diploma policy of the Department:
(1) High-level expert knowledge in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(2) Research skills in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(3) Ability to independently identify, define, and solve problems logically and critically, based on advanced specialized knowledge, research skills, and training acquired in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(4) Ability to work with an international perspective based on advanced specialized knowledge and research skills acquired in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.

到達目標
Outcomes
自分の研究分野の研究動向を知り、自分の研究のオリジナリティを主張するために何をなすべきかを考えて研究を進め、国内外の学術会議などでの発表や論文投稿などを通じて、本来あるべき研究の姿を認識できるようになる。 

Students will understand trends in their own research fields, continue with their work while thinking about the originality of their work, and recognize how research should be, through presentations at both domestic and international academic conferences, paper submissions, and so on.
履修上の注意
Course notes prerequisites
「研究実験」は「必修の授業科目」であり、14単位である。
(本専攻の修士課程は、必修14単位を含めて32単位以上を習得しなければならない) 

This course is a “mandatory course” with 14 credits.
(The master’s degree for this Department requires 32 credits including 14 credits from the mandatory course.)
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
与えられた研究テーマを十分に理解し、世の中における関連分野の研究状況を自ら把握し、自分の研究の進捗状況と常時照らし合わせながら、自分の研究のoriginalityはどこにあるかを常に意識しつつ、自分が何をなすべきかを考え、創意・工夫を重ねること。具体的には大学院入学までに勉強してきた知識を知恵に変え、卒業研究で会得した研究手法を駆使し、指導教員と議論を尽くして、研究実験を遂行する。 

Students must thoroughly understand the assigned research topic and independently understand the current situation in related fields to constantly compare the progress of their own research. Students should consider what makes their own research original, examine what they should be doing, and continue to create and be ingenious. Specifically, students will convert knowledge accumulated before entering the graduate course into wisdom, utilize research methods they acquired for the graduation thesis, and pursue their research through discussions with teaching staff.

成績評価方法
Performance grading
policy
研究態度、研究室ゼミ・輪講、学内外での研究発表、レポート、論文発表、修士論文審査会、これらの結果から総合的に到達目標の達成度を評価する。

[フィードバックの方法]
・ゼミなどにおいて、研究の進捗状況に応じた助言を行う。
・学会発表の指導を行い、発表後に講評を行う。
・都度、投稿論文・修士論文の添削指導を行う。
・修士論文審査会の後に講評を行う。

Students are evaluated on their achievements based on a comprehensive review of attitude toward research, their performance in research groups, research presentations both in and outside of the university, reports, thesis presentations, and master’s thesis defenses.

[Feedback]
・Offer advice suitable for the progress of students’ research in research groups and so on.
・Provide instructions on academic conference presentations and offer a review after presentations.
・Offer edits on papers to be submitted and master’s thesis.
・Offer a review after the master’s thesis defense.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
研究テーマに関連する文献等を調べて、研究の参考にすること。 

Literature relevant to the research topic is researched and studied.
授業計画
Class plan
研究室のメインテーマは「光機能性有機材料の合成とその応用」であり、種々の機能性有機(高)分子を設計・合成し、その機能評価を行う。下記のいずれかのサブテーマにわかれて研究を行う。

1、光潜在性触媒の開発
 新規な光酸発生反応や光塩基発生反応を開発し、光機能性有機材料への応用を検討する。

2、酸・塩基増殖反応の開発
 酸(または塩基)の作用で自己触媒的に分解し、新たに酸(または塩基)分子を発生する反応を酸(または塩基)増殖反応という。ここでは、様々な酸・塩基増殖反応の探索を行い、光反応性材料への応用を検討する。

3、光機能材料の開発
 上記の光潜在性触媒や酸・塩基増殖反応を反応性(高)分子と組み合わせて、様々な光機能性材料を創製し、その応用を検討する。


The main theme of the laboratory is “the synthesis and application of photofunctional organic materials.” Various functional organic (polymer) molecules are designed and synthesized, and their functions are evaluated. Research is performed on the following subthemes:

1. Development of photolatent catalysts
Develop novel photoacid generation reactions and photobase generation reactions, and apply them to photofunctional organic materials.

2. Develop acid/base proliferation reactions
Acid (or base) proliferation reaction is when the action of an acid (or base) causes self-catalyzed decomposition, which newly generates an acid (or base). Here, a variety of aid/base proliferation reactions are studied, and their application to photoreactive materials is investigated.

3. Development of photofunctional materials
A variety of photofunctional materials are created by combining the abovementioned photolatent catalysts and acid/base proliferation reactions with a reactive (polymer) molecule, and their applications are investigated.
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
ChemOffice 
備考
Remarks
997B816
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