修士設計1(山名)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
修士設計1 科目番号
Course number
71GRRES613
科目名称(英語)
Course title(English)
Master's Design Project 1
授業名称
Class name
修士設計1(山名)
教員名 山名 善之,國分 元太
Instructor Yoshiyuki YAMANA
開講年度学期 2022年度 前期
Year/Semester 2019 First Semester
曜日時限 集中講義
Class hours Intensive Courses
開講学科
Department
理工学研究科 建築学専攻 Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
日本語、(英語、フランス語)
Japanese (English, French)
単位
Course credit
5.0 授業の主な実施形態
Main class format

対面授業/On-site class
概要
Descriptions
半過去の建築或いは建築群を文化遺産として調査・分析し、リビング・ヘリテージとして社会的資産となうように設計の提案を行う

Study and analyze semi-past architecture or building group as cultural heritage and make design proposal to be social asset as living · heritage
目的
Objectives
修士設計2の前段階として、設計課題を把握し対象の適切な調査を行い設計方法論の提示を客観的に行えることを目的とする

As a preliminary step of Master's design 2, we aim to grasp the design tasks, carry out an appropriate investigation of the object and objectively present the design methodology
到達目標
Outcomes
修士設計2の前段階として、
1.設計課題が的確に背景に基づいて設定されていること
2.地域・敷地・建築等の対象が設計モデルとして把握できていること
3.設計方法の立案に結び付く調査方法の確立がなされていること
以上を明確にプレゼンテーションできることを目的とする。

As a preliminary step of Master's Design 2,
1. The design tasks are set precisely based on the background
2. The object of region, site, building, etc. can be grasped as a design model
3. Establishment of a survey method leading to planning of design method
It aims to be able to clearly present the above. 
履修上の注意
Course notes prerequisites
ゼミ、スタジオに毎回出席し指導を受けること。具体的な調査を行い、野帳、図面作成、スケッチ、図としての表現を行うこと。
建築学専攻において指定された共通中間発表において発表を行い、調査、設計等に指導教員以外の意見を反映させること。

Attend the studio every time to attend. Conduct a specific survey and make notes, drawings, sketches, and drawings.
Make an announcement at the common intermediate presentation designated in the Department of Architecture and reflect opinions other than the supervisor in survey, design, etc.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
- 小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
- グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
- 反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
今日の社会的課題、文化的動向を把握するとともに、多くの書籍や展覧会を通じて建築に関する幅広い知識をつけること。
文化遺産となっている建築に限らず多くの建築空間を体験し、批評する習慣をつけておくこと

To grasp today's social issues and cultural trends, and to have broad knowledge of architecture through many books and exhibitions.
To experience not only the architecture which is a cultural heritage but also many building spaces and keeping a habit of criticizing
成績評価方法
Performance grading
policy
以下の5つの視点および取組姿勢、積極性によって評価する
1.背景から導き出される設計テーマの合理性
2.調査対象の把握の具体性と適格性
3.調査対象のモデル化と調査方法の合理性
4.調査対象の分析方法の適切性と調査内容のプレゼンテーションの明晰性
5.設計テーマ、調査内容から設計方法論の提案の合理性

Evaluate with the following five viewpoints and approach attitudes
1. Rationality of design themes derived from background
2. Specificity and eligibility of grasping the survey target
3. Rationality of modeling and survey method of survey target
4. Appropriateness of analysis method to be surveyed and clarity of presentation of survey content
5. Rationality of proposal of design methodology from design theme, survey contents
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
テーマに沿ってゼミにおいて指定する

Recommend at seminars according to theme
授業計画
Class plan
①~④:設計課題が的確に背景に基づいて設定
⑤~⑧:地域・敷地・建築等の対象が設計モデルとして把握
⑨~⑫:設計方法の立案に結び付く調査方法の確立がなされていること
⑬~⑮:プレゼンテーション
,
①~④: The design tasks are set precisely based on the background
⑤~⑧ :The object of region, site, building, etc. can be grasped as a design model
⑨~⑫:Establishment of a survey method leading to planning of design method
⑬~⑮:Presentation
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
997AH01
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