医療の倫理のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
医療の倫理 科目番号
Course number
3aMPPRP343
科目名称(英語)
Course title(English)
Medical Ethics
授業名称
Class name
医療の倫理
教員名 花輪 剛久,吉澤 一巳,成島 香里,狭間 研至,瀬良 信勝,関根 龍一,足立 智孝
Instructor Yayoi KAWANO, Taklehisa HANAWA, KAzumi YOSHIZAWA, Kaori NARUSHIMA, Kenji HAZAMA, Nobukatsu SERA, Ryuichi SEKINE, Tomotaka ADACHI,
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester 2020/2nd Semester 
曜日時限 金曜2限
Class hours Friday, 2nd Period
開講学科
Department
薬学科
Department of Pharmacy
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
1.0 授業の主な実施形態
Main class format


ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要
Descriptions
 日本の医療の一翼を担う人材として、また、社会人の一人として、 良い医療の提供に必要とされる基本的な考え方を習得し、それを基に行動できるようになる。
As a person who plays a role in medical care in Japan and as a member of society, students will be able to acquire the basic ideas required to provide good medical care and act on it.
目的
Objectives
 多様性と個別性への柔軟な視点を持つ。医療倫理の問題には、唯一の正解はないことを念頭に、各自がまず自身で考え、バランスの良い、最適の着地点を見出す努力をする。その道筋で、思考の助けとするための考え方を習得する 。

Have a flexible perspective on diversity and individuality. Keep in mind that there is no single correct answer to the problem of medical ethics, and each person will first make their own efforts and try to find a well-balanced and optimal landing point. On that path, learn the ideas to help you think. 

到達目標
Outcomes
医療の倫理に関して各学生が共通して持つべき倫理観と独自の倫理感の違いを認識し、薬学がヒトの生命活動に影響する学問領域を再認識する事を目的とする。

The aim is to recognize the differences between the ethics that each student should have in common and the unique ethics of medical ethics, and to re-recognize the disciplines that pharmacy affects human life activities.
履修上の注意
Course notes prerequisites
医師、チャプレン、カウンセラー、医療ジャーナリストとして活躍している方を講師として招くので、貴重な機会を逃さず講義に集中すること。
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
- 小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
- グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
- 反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
学修簿に記載のある学修時間を満たすように、学生各人で各回の授業前に準備学習(予習)並びに授業後に復習を行うこと。

準備学習:事前配布資料もしくは予習すべき資料が指定された場合は講義前によく読んでおくこと・

復習:教科書、参考書および講義当日配布された資料や講義時に使用した電子ファイル資料(LETUSで配信) などを用いて自己学習する。


Preparatory study (preparation) before each class and review after the class so that each student can meet the study time stated in the study book.

Preparatory study: If pre-distribution materials or materials to be prepared are specified, read carefully before lectures

Review: Self-learning using textbooks, reference books, materials distributed on the day of the lecture, and electronic file materials used during the lecture (distributed via LETUS).
成績評価方法
Performance grading
policy
(1)レポートおよび試験により 評価する 。

(2)講義に応じてSGDを実施することがある。

(3)SGDによる自己到達度をはかる資料としてルーブリックを一部取り入れる。

(4)出席すべき日数の3分の2以上の「出席かつレポート提出」を持って評価対象とする。

(1) Evaluate by report and test.

(2) SGD may be conducted depending on the lecture.

(3) Incorporate some rubrics as data to measure self-reach by SGD.

(4) Attendance of at least two-thirds of the required number of days and submission of reports will be considered for evaluation.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
授業中に適宜指示する
Instructions during class
授業計画
Class plan
教職課程
Teacher-training course
なし
N/A
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
日本薬学会「薬学教育モデル・コアカリキュラム」対応項目(SBOs)を、授業計画欄に示す。
The corresponding items (SBOs) of the Pharmaceutical Society of Japan “Pharmaceutical Education Model Core Curriculum” are shown in the lesson plan column.
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