化学特別演習・実験1(川﨑)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
化学特別演習・実験1 科目番号
Course number
13GRRES503
科目名称(英語)
Course title(English)
Special Practices of Chemistry 1
授業名称
Class name
化学特別演習・実験1(川﨑)
教員名 川﨑 常臣
Instructor Tsuneomi Kawasaki
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester 2019 Second semester
曜日時限 集中講義
Class hours Intensive course
開講学科
Department
Department of Chemistry
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format

対面授業/On-site class
概要
Descriptions
担当教員、関連分野の研究者、履修学生が毎回、化学演習・実験に関する研究結果の話題提供と議論を行う。学生はそのための基礎力を養う。話題提供では学生の発表内容は、自身が行った化学研究の実験結果、考察、実験計画等とする。

Faculty member, researchers in chemistry related fields, and students will present experimental results and discuss in research seminar each time. To achieve these purposes, students will learn the basic skill for the preparation and perform the presentation and discussing the contents of chemistry. Presentation contents of the student shall be the experimental results acquired by him/herself, discussion, research plan toward the next step etc.
目的
Objectives
ゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を学ぶ。

Learning of the capacity of logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in research seminar.
到達目標
Outcomes
化学演習および実験に関するゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を習得する。
Acquisition of the capacity of logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in research seminar about exercise and laboratory courses in chemistry.
履修上の注意
Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
実験結果の解析、ゼミにおける資料作成や発表練習をする。

Analysis of the experimental results, preparing of the documents for the presentation, and exercising of the presentation for the research seminars.
成績評価方法
Performance grading
policy
セミナーへの参加と、実験結果のプレゼンテーションと討議の様子を加味して評価される。

To be evaluated in taking account of the attendance to the seminar and the presentation and the discussion of the experimental results.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
適宜指示

Instructed timely
授業計画
Class plan
1) イントロダクション
2) 実験計画の立て方(基礎)1
3) 実験計画の立て方(基礎)2
4) 実験結果の解析の仕方(基礎)1
5) 実験結果の解析の仕方(基礎)2
6) 図や表の作り方(基礎)1
7) 図や表の作り方(基礎)2
8) ゼミ資料の作り方(基礎)1
9) ゼミ資料の作り方(基礎)2
10) 参照文献の紹介の仕方(基礎)
11) ゼミ発表の仕方(基礎)1
12) ゼミ発表の仕方(基礎)2
13) 質疑応答の答え方(基礎)1
14) 質疑応答の答え方(基礎)2
15) 総括

1) Introduction
2) How to plan the experimental contents(Basic)1
3) How to plan the experimental contents(Basic)2
4) How to analyze the experimental results (Basic)1
5) How to analyze the experimental results (Basic)2
6) How to prepare figures and tables(Basic)1
7) How to prepare figures and tables(Basic)2
8) How to prepare the documents and presentation slides for seminar(Basic)1
9) How to prepare the documents and presentation slides for seminar(Basic)2
10) How to introduce the references in the documents and presentation slides (Basic)
11) How to present the results effectively (Basic) 1
12) How to present the results effectively (Basic) 2
13) How to answer the question effectively (Basic) 1
14) How to answer the question effectively(Basic)2
15) Summary
教職課程
Teacher-training course
本科目は、教育職員免許状取得(教科:理科)に必要な教科に関する科目の「化学」区分に該当します。ただし、教科に関する科目区分については、入学年度により異なるため、各自、入学年度または適用となる年度の学修簿により確認をしてください。

This class is categorized in “Chemistry” of required subjects for obtaining a teacher’s license (subject: Science). However, categorization of the class might be changed in the year of your entrance year. Please check categorization of the class by the school register of your entrance year.
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
ChemOffice, Materials Studio
備考
Remarks
記載事項なし
991KF22
CLOSE