情報数理講究2(鍋島)のシラバス情報
科目名称 Course title(Japanese) |
情報数理講究2 | 科目番号 Course number |
14MAAPM504 | |
---|---|---|---|---|
科目名称(英語) Course title(English) |
Research in Information Mathematics 2 | |||
授業名称 Class name |
情報数理講究2(鍋島) |
教員名 | 鍋島 克輔 |
---|---|
Instructor | Katsusuke Nabeshima |
開講年度学期 | 2022年度 後期 |
---|---|
Year/Semester | 2022 Second Semester |
曜日時限 | 火曜3限 |
---|---|
Class hours | Tuesday 3rd Period |
開講学科 Department |
理学研究科 応用数学専攻 Graduate School of Science, Department of Applied Mathematics |
---|---|
外国語のみの科目 (使用言語) Course in only foreign languages (languages) |
- |
単位 Course credit |
2.0 | 授業の主な実施形態 Main class format |
対面授業/On-site class |
---|
概要 Descriptions |
計算機代数に関する論文や教科書を用いて、輪講形式による授業を行う. Lectures on computer algebra, especially algebraic and symbolic computation, in turn. |
---|---|
目的 Objectives |
本科目は本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり,ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけること,具体的には,修士課程における研究において必要とされる基本的事項,とくに計算機代数の分野において必要とされる基本的事項を習得することが目的である. |
到達目標 Outcomes |
既存の理論や手法の問題点を見出す力,見出した問題を研究により解決し,論文としてまとめる力を身に付けることが目標である. We aim to acquire abilities of finding problems of previous theories and methods, solving found problems by research, and compiling the results into papers. |
履修上の注意 Course notes prerequisites |
とくに定めない。 Not specified. |
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning) |
|||
---|---|---|---|
課題に対する作文 Essay |
- | 小テストの実施 Quiz type test |
- |
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion |
- | グループワーク Group work |
〇 |
プレゼンテーション Presentation |
〇 | 反転授業 Flipped classroom |
〇 |
その他(自由記述) Other(Describe) |
- |
準備学習・復習 Preparation and review |
必要に応じて随時指示する. Provide references as needed. |
---|---|
成績評価方法 Performance grading policy |
発表の状況,議論への参加の積極性から総合的に評価する. To be evaluated in taking account of performance of presentations and positiveness of participation in discussion. |
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement |
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation |
教科書 Textbooks/Readings |
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。 https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ ・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below. https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ |
参考書・その他資料 Reference and other materials |
授業計画 Class plan |
第1回:導入 第2回:論文選択(1) 第3回:論文の概要,先行研究,主結果の理解 第4回:主結果証明の準備 第5回:主結果の証明 第6回:論文選択(2) 第7回:論文の概要,先行研究,主結果の理解 第8回:主結果証明の準備 第9回:主結果の証明 第10回:論文選択(3) 第11回:論文の概要,先行研究,主結果の理解 第12回:主結果の証明 第13回:論文選択(4) 第14回:論文の概要,先行研究,主結果の理解 第15回:主結果の証明 1st: Introduction 2nd: Selecting the first paper 3rd: Understanding the outline, previous work, and the main results 4th: Preparing to prove the main results 5th: The proofs of the main results 6th: Selecting the second paper 7th: Understanding the outline, previous work, and the main results 8th: Preparing to prove the main results 9th: The proofs of the main results 10th: Selecting the third paper 11th: Understanding the outline, previous work, and the main results 12th: The proofs of the main results 13th: Selecting the fourth paper 14th: Understanding the outline, previous work, and the main results 15th: The proofs of the main results |
---|
教職課程 Teacher-training course |
|
---|---|
実務経験 Practical experience |
- |
教育用ソフトウェア Educational software |
Mathematica |
備考 Remarks |
---|
991J426 |