応用数学特別研究3(関川)のシラバス情報
科目名称 Course title(Japanese) |
応用数学特別研究3 | 科目番号 Course number |
14GRRES601 | |
---|---|---|---|---|
科目名称(英語) Course title(English) |
Research in Applied Mathematics 3 | |||
授業名称 Class name |
応用数学特別研究3(関川) |
教員名 | 関川 浩 |
---|---|
Instructor | Hiroshi Sekigawa |
開講年度学期 | 2022年度 前期 |
---|---|
Year/Semester | 2020 First Semester |
曜日時限 | 集中講義 |
---|---|
Class hours |
開講学科 Department |
理学研究科 応用数学専攻 Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science |
---|---|
外国語のみの科目 (使用言語) Course in only foreign languages (languages) |
- |
単位 Course credit |
2.0 | 授業の主な実施形態 Main class format |
対面授業/On-site class |
---|
概要 Descriptions |
計算機代数や計算幾何に関するテーマについて,既存の理論や手法の問題点,未解決な問題を考察し,新しい知見を得たり,解決法を見出したりする. 参考として,担当教員が企業の研究員のときに扱った例も紹介する. Working on themes of computer algebra and/or computational geometry, considering problems of previous theories and methods, and unsolved problems, obtaining new knowledge of them, and finding solutions of them. The instructor will show examples he treated when he was a researcher in a company for reference. |
---|---|
目的 Objectives |
本科目は本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり,ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、論理的・批判的に思考し、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけること,具体的には,修士課程における研究において必要とされる能力を習得することが目的である. This lecture is one of the special lectures in the curriculum policy. The aim is to obtain "the ability to think logically and critically based on the high level of expertise, research skills and insight acquired in the department of applied mathematics and to solve problems in the field, proactively" described in the diploma policy. More concretely, it is to acquire the ability of research in the master's program. |
到達目標 Outcomes |
既存の理論や手法の問題点を見出す力,見出した問題を研究により解決する力を身に付けることが目標である. We aim to acquire abilities of finding problems of previous theories and methods, solving found problems by research. |
履修上の注意 Course notes prerequisites |
なし Nothing |
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning) |
|||
---|---|---|---|
課題に対する作文 Essay |
- | 小テストの実施 Quiz type test |
- |
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion |
○ | グループワーク Group work |
- |
プレゼンテーション Presentation |
○ | 反転授業 Flipped classroom |
○ |
その他(自由記述) Other(Describe) |
- |
準備学習・復習 Preparation and review |
しっかり予習復習をすること(20時間程度). Complete preparation and review are required (about 20 hours). |
---|---|
成績評価方法 Performance grading policy |
研究への取り組み,発表の状況から総合的に評価する. To be evaluated in taking account of the appearance of undertaking his/her research and performance of presentations. |
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement |
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation |
教科書 Textbooks/Readings |
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。 https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ ・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below. https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ |
参考書・その他資料 Reference and other materials |
必要に応じて随時指示する. Provide references as needed. |
授業計画 Class plan |
[前半] 計算機代数や計算幾何の最新の論文を調査し,修士論文のテーマとなる問題を見出す. 見出した問題に対し,理論的な検討,計算機実験などにより解決策を探る. [後半] 引き続き問題の解決を目指して理論的な検討,計算機実験を行い,結果を蓄積していく. [The first half] Investigating recent papers on computer algebra and/or computational geometry, and finding problems that is the theme of the master thesis. Searching solutions of the problems by theoretical study and computational experiments. [The second half] Continuing theoretical study and computational experiments to solve the problems and accumulating results. |
---|
教職課程 Teacher-training course |
|
---|---|
実務経験 Practical experience |
研究員(情報通信関係) Researcher (information and communication) |
教育用ソフトウェア Educational software |
Python, Mathematica |
備考 Remarks |
---|
991J144 |