特別研究(二)(住野)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
特別研究(二) 科目番号
Course number
15GRRES601
科目名称(英語)
Course title(English)
授業名称
Class name
特別研究(二)(住野)
教員名 住野 豊
Instructor Yutaka Sumino
開講年度学期 2022年度 前期~後期
Year/Semester 2022 First and Second Semesters
曜日時限 前期(集中講義)、後期(集中講義)
Class hours Intensive lectures in the first and the second semesters
開講学科
Department
理学研究科 応用物理学専攻
Department of Applied Physics, Graduate School of Science
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
4.0 授業の主な実施形態
Main class format
ブレンド型授業/Blended format
概要
Descriptions
ソフトマター物理学・生物物理学・非平衡物理学に関して習熟しこれに基づいてソフトマター物性,非平衡現象,或いはそれらを組み合わせた系を用いて実験・数値計算を行う.

Master the experimental numerical and theoretical methods in softmatter, bio, and nonequilibrium physics.
目的
Objectives
ソフトマターや生体材料,非平衡現象を取り扱うことで,自然現象を理解する上で重要となる物理学的手法を身につける.また実験・数値計算を行う手法や論文読解能力,プレゼンテーション能力を実地的に身につける.実体験を通じて科学者としての倫理観も身につける.本専攻のディプロマポリシー「物理学の基礎あるいはその応用分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、その分野の諸問題を解決できる能力」「物理学の重要性と応用の可能性を認識し、これを人間性豊かな教養と高い倫理観に基づいて社会に普及、教授できる能力」「専門分野及び関連する分野における諸問題に対処することができるような、国際的な視点と対話能力」を身に付けることに相当する科目である.

By handling softmatter, bio material and nonequilibrium phenomena, gain various methods of physics, which is relevant for understanding natural phenomena. In addition, experimental and numerical techniques, reading comprehension of scientific papers, and presentation skills will be provided. Training for research ethics will be given in a practical situation.
到達目標
Outcomes
1. 非平衡現象を取り扱う理論的枠組みを理解・応用する.
2. ソフトマターや生体材料を取り扱う実験手法を習得する.
3. 様々な自然現象・社会現象に対して,もっとも重要となる点を組み込んだ数理モデルを構築する.
4. 英語能力・文章力をみにつけ一般に情報発信をおこなう.

1. Understand and apply theoretical frameworks for nonequilibrium phenomena.
2. Master experimental techniques for handling soft and bio matter.
3. Construct mathematical model for various natural and social phenomena.
4. Use writing skills in English and Japanese to publicize his/her research.
履修上の注意
Course notes prerequisites
週1度の輪講,週1度の研究報告に必ず出席すること.また主体的な研究を行うこと.
Continuous effort for research will be required. Proceeding on research should be reported weekly. Seminar on research paper will be given every week.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
- 反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
ゼミ発表の前には発表者が準備をすることはもちろん,必ず一読し疑問点をまとめることを準備学習として要求する.
また,安全のため実験対象をよく理解することも必要である.そのため実験の前にはMSDSを参考にして安全情報を取りまとめることも要求する.
復習としては,以上のゼミ・実験後に疑問点が改めてないか,論理に矛盾がないかを考え直すことを求める.

Before each presentation on academic text, all participants are required to read through the text as well as presenters. For the experiments, safety information should be obtained beforehand from MSDS etc. Review must be done if there is any contradiction in the logics demonstrated in seminars and presentation.
成績評価方法
Performance grading
policy
ゼミ発表・参加(30%),輪読の発表・参加(30%),学会等での発表および公表論文の内容(20%),日常の研究姿勢(20%)を評価する.参加姿勢についてはコメントや質問の積極性を特に評価する.

Evaluation is based on presentation and participation in seminars. Comments and question in seminar is especially relevant. Presentation of researches for the public such as conferences and papers will also be considered.
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
参考書に関しては授業中に適宜紹介する.

Course material will be announced in lectures.
授業計画
Class plan
[通年・週1回づつ]
輪読:ソフトマター,統計物理,非線形の数理などより一つ決定し,輪読を行う.
セミナー:研究の基礎(前半)/研究報告(後半)

[1] 4-7月: 研究の遂行と報告
内容: 実験・数値計算のデータ解析や関連文献の解析を行い,研究室内で報告する.また関連学会に適宜参加し,研究の発表と情報収集に努める. 

[2] 9-10月:中間報告
内容: 物理学会等の学会に参加し研究成果の報告を行う.研究室内で前半期の研究成果に関して取りまとめたプレゼンテーションを行う.

[3] 11-1月:研究の遂行と報告, 修士論文の作成.
内容: 実験・数値計算のデータ解析や関連文献の解析を行い,研究室内で報告する.また関連学会に適宜参加し,研究の発表と情報収集に努める. また修士論文を作成する.

[4] 2-3月:期末報告と修士論文の作成
内容: 物理学会等の学会に参加し研究成果の報告を行う.研究室内で前半期・後半期を含む研究成果に関して取りまとめたプレゼンテーションを行う.修士論文を完成させるとともに,公表論文に研究成果を取りまとめ投稿する事も目指す.

[Overall, weekly]
Reading seminar: Text about softmatter physics, statistical physics, and nonlinear dynamics will be topics.
Weekly report: Proceeding of each research topic.

[1] April to July:
Conduct data analysis of experiments or numerics and give presentation in our laboratory. Participate research conference to present their research, as well as to gather information about each research topic.

[2] September to October:
Intermediate report
Attend Japanese Physics Society meeting or other conference, to publicize their research. In a laboratory, summary report of their research will be given.

[3] November to January:
Conduct data analysis of experiments or numerics and give presentation in our laboratory. Participate research conference to present their research, as well as to gather information about each research topic. Write master thesis.

[4] February to March:
Annual report and finalize master thesis
Make the report of their research and finalize their master thesis. Attendance to Japanese Physics Society meeting or other conference, or writing of journal article will be also recommended to publicize their research.
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
991FA70
CLOSE