物理学演習・実験1(松下)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
物理学演習・実験1 科目番号
Course number
12GRRES503
科目名称(英語)
Course title(English)
Practical training in physics 1
授業名称
Class name
物理学演習・実験1(松下)
教員名 松下 恭子
Instructor Kyoko Matsushita
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester 2022 Second Semester
曜日時限 集中講義
Class hours Intensive Course 
開講学科
Department
物理学専攻
Department of Physics 
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format

ブレンド型授業/Blended format
概要
Descriptions
専門の研究分野に関わる最先端の研究テーマを発案し、深化し、その研究方法を議論する。
・本専攻のディプロマポリシーに定める「専門性」を身につける科目である。
・本専攻のディプロマポリシーに定める「専門分野の諸問題を能動的に解決でき る」能力 を身につける科目である 

Devise and deepen cutting-edge research themes related to specialized research fields and discuss how to study them.
·It is a subject to acquire the "expertise"; specified in the Diploma Policies of this Department.
·It is a subject to acquire the ability to "actively solve various problems in the specialized field"; specified in the Diploma Policies of this Department 
目的
Objectives
指導教員・研究室メンバーとの議論や文献調査を通して、研究課題解決のための方法を立案する。課題解決できれば、さらに研究テーマを掘り下げたり(深化)、その発展を考えたり(新展開)して、次の研究テーマを発掘する。

Devise a method for solving research subjects through discussion with supervisors and lab members and through literature research. If the research problems are solved, further explore the research theme (deepening) and think about its new direction (expansion) to discover the next research theme. 
到達目標
Outcomes
物理学輪講で身につけた論文を読み解く力に基づき、
自分の研究課題解決のための研究計画を立てる。

Based on the ability to read and understand research papers acquired by the physics literature study course, make a research plan to solve your research subjects. 
履修上の注意
Course notes prerequisites
これまでの学習と経験を総動員して、自ら考えて研究計画を立てる。必要な専門知識が普通は足りないので、前期に培った論文読解能力を生かして参考文献を自分で探して内容を把握し、研究課題解決に活用することを不断から心がけること。 

Make a research plan yourself based on all your past learning and experience. Since the necessary expert knowledge is usually insufficient, be aware that you will need to keep searching the references by yourself, understand the content, and solve the research problem by making full use of the reading ability cultivated in the previous term. 
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
- 小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
十分に時間を確保して授業での発表内容を準備すること。

To prepare the presentation in class, securing sufficient time. 
成績評価方法
Performance grading
policy
授業での発表内容、質疑応答、提出物 等で評価する。

Assessment is based on the presentation content in the class, questions and answers, submissions etc. 
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
研究論文

Research papers 
授業計画
Class plan
毎週水曜日5限
1-5回目 研究課題解決のための研究方法の立案
6-10回目 研究課題の深化
11-15回目  研究課題の発展

16:10-17:40 Wednesday
1st to 5th, make a concrete research plan for solving the research subject
6th - 10th, deepening the research subject
11th-15th, expanding the research subject in a new direction 
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
991C409
CLOSE