物理学輪講1(松下)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
物理学輪講1 科目番号
Course number
12GRRES502
科目名称(英語)
Course title(English)
Seminar on physics 1
授業名称
Class name
物理学輪講1(松下)
教員名 松下 恭子
Instructor Kyoko Matsushita
開講年度学期 2022年度 前期
Year/Semester 2022 First Semester 
曜日時限 集中講義
Class hours Intensive Course 
開講学科
Department
物理学専攻
Department of Physics 
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format

ブレンド型授業/Blended format
概要
Descriptions
専門の研究分野に関わる研究テーマについての学術論文を輪講する。
・本専攻のディプロマポリシーに定める「専門性」を身につける科目である。
・本専攻のディプロマポリシーに定める「専門分野の諸問題を能動的に解決でき る」能力 を身につける科目である

Study academic papers on research topics related to specialized research fields.
·It is a subject for acquiring the "expertise" specified in the Diploma Policies of this Department.
·It is a subject to acquire the ability to "actively solve various problems in the specialized field" specified in the Diploma Policies of this Department. 
目的
Objectives
日常的に自分の研究テーマに関わる学術論文を見つけて、読んでよく内容を把握し、研究に役立てることができる能力を身につける。

Acquire the ability to find academic papers related to your research theme on a daily basis, to read and understand the papers properly, and to apply the content to your own research. 
到達目標
Outcomes
専門の研究分野の学術論文を読んで理解する能力を身につける。

Acquire the ability to read and understand academic papers in specialized research fields 
履修上の注意
Course notes prerequisites
担当の箇所を指導教員が指示するやり方で他の学生が理解できるように解説すること。人の発表のときは、わからないところを放置せずに積極的に質問して、活発な議論をするように心がける。

To explain the assigned part so that other students can understand the physical content very well in the manner that the supervisor designates. When other students are presenting, do not overlook what you cannot understand, actively ask questions, and actively engage in discussions.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
- 小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
-
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
-
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
十分に時間を確保して担当箇所の論文内容を読み解き、必要なら参考文献も調べて、理解に穴がないように発表準備をすること。どうしてもわからない内容についても、何がわからないか明確にしておき、発表で取り上げること。

Secure sufficient time to read the content of the assigned paper, prepare the presentation so that there is no gap in understanding, examining the references if necessary. Do not ignore content that you do not understand but clarify the problem, and pick it up in the presentation. 
成績評価方法
Performance grading
policy
論文輪講での発表内容、質疑応答、提出物 等で評価する。

Assessment is based on the content of the presentation, questions and answers, submitted materials etc. 
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
研究論文

Research papers 
授業計画
Class plan
毎週金曜日5限
1-5回目 論文1の輪講
6-10回目 論文2の輪講
11-15回目  論文3の輪講

16:10-17:40 Friday
1st to 5th paper 1
6th to 10th paper 2
11th to 15th paper 3 
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
991C209
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