数学教育論究(一)(渡辺(雄))のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
数学教育論究(一) 科目番号
Course number
17MESME502
科目名称(英語)
Course title(English)
Mathmetics Education Advance Seminar (1)
授業名称
Class name
数学教育論究(一)(渡辺(雄))
教員名 渡辺 雄貴
Instructor
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester
曜日時限 集中講義
Class hours 月曜4限〜6限
開講学科
Department
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要
Descriptions
ゼミ形式で,教育工学,数学教育に関する専門書や論文をテキストに発表を行う.
修士研究のテーマを決め先行研究を調査する準備も同時に行う.研究方法,分析の指針について議論する.

In this class, students present their textbooks and dissertations on Educational Technology and Mathematic Education in the form of seminars.
目的
Objectives
教育工学,数学教育,科学教育等の分野において,研究テーマを設定し,その研究方法を定めることができる.

Students can set research themes and set their research methods in the fields of Educational Technology, Mathematics Education, and Science Education. 
到達目標
Outcomes
研究手法を身につけると同時に,他の研究について改善の助言ができる. 
Students will be able to learn research methods and advise on improvements in other research. 
履修上の注意
Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
その他(自由記述)
Other(Describe)
準備学習・復習
Preparation and review
発表資料を作成の上,出席すること.
Students are required to make presentations and attend. 
成績評価方法
Performance grading
policy

資料作成50%,ゼミでの発表50% 
Materials 50, Presentation 50  
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
授業計画
Class plan
1. Informal Learning
2. Instructional Design in Business and Industry
3. Instructional Design Opportunities in Military Education and Training Environments
4. Integrating Technology into K–12 Education
5. Instructional Design in Higher Education
6. Performance Consulting
7. E-Learning and Instructional Design
8. Social Media and Instructional Design
9. Mobile Learning
10. Instructional Design for Mathematics Education
11. Instructional Design for Mathematics Education Using Rich Media
12. Problem-Based Learning
13. Performance Support
14-15. Summary and Presentation
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
-
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
9917L08
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