数学教育輪講(一)(渡辺(雄))のシラバス情報
科目名称 Course title(Japanese) |
数学教育輪講(一) | 科目番号 Course number |
17MESME501 | |
---|---|---|---|---|
科目名称(英語) Course title(English) |
Mathematics Education Seminar (1) | |||
授業名称 Class name |
数学教育輪講(一)(渡辺(雄)) |
教員名 | 渡辺 雄貴 |
---|---|
Instructor |
開講年度学期 | 2022年度 前期 |
---|---|
Year/Semester |
曜日時限 | 集中講義 |
---|---|
Class hours |
開講学科 Department |
|
---|---|
外国語のみの科目 (使用言語) Course in only foreign languages (languages) |
- |
単位 Course credit |
2.0 | 授業の主な実施形態 Main class format |
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format |
---|
概要 Descriptions |
ゼミ形式で,教育工学,数学教育に関する専門書や論文をテキストに発表を行う. 修士研究のテーマを決め先行研究を調査する準備も同時に行う.研究方法,分析の指針について議論する. In this class, students present their textbooks and dissertations on Educational Technology and Mathematic Education in the form of seminars. |
---|---|
目的 Objectives |
教育工学,数学教育,科学教育等の分野において,研究テーマを設定し,その研究方法を定めることができる. Students can set research themes and set their research methods in the fields of Educational Technology, Mathematics Education, and Science Education. |
到達目標 Outcomes |
研究手法を身につけると同時に,他の研究について改善の助言ができる. Students will be able to learn research methods and advise on improvements in other research. |
履修上の注意 Course notes prerequisites |
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning) |
|||
---|---|---|---|
課題に対する作文 Essay |
○ | 小テストの実施 Quiz type test |
|
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion |
○ | グループワーク Group work |
○ |
プレゼンテーション Presentation |
○ | 反転授業 Flipped classroom |
|
その他(自由記述) Other(Describe) |
準備学習・復習 Preparation and review |
発表資料を作成の上,出席すること. Students are required to make presentations and attend. |
---|---|
成績評価方法 Performance grading policy |
資料作成50%,ゼミでの発表50% Materials 50, Presentation 50 |
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement |
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation |
教科書 Textbooks/Readings |
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。 https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ ・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below. https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ |
参考書・その他資料 Reference and other materials |
授業計画 Class plan |
1. What Field Did You Say You Were In? Defining and Naming Our Field 2. A History of Instructional Design and Technology 3. Characteristics of Foundational Instructional Design Models 4. ADDIE Model 5. The Successive Approximation Model (SAM) 6. Psychological Foundations of Instructional Design 7. Constructivism for Active, Authentic Learning 8. The Learning Sciences 9. Motivation, Volition, and Performance 10. Evaluation in Instructional Design 11. Measuring the Return on Investment (ROI) in Technology-Based Learning 12. An Introduction to Learning Analytics 13. Onsite and Virtual Project Management 14. The Development and Evolution of Human Performance Improvement 15. Summary |
---|
教職課程 Teacher-training course |
|
---|---|
実務経験 Practical experience |
- |
教育用ソフトウェア Educational software |
- |
備考 Remarks |
---|
9917K08 |