特別研究1A(松島)のシラバス情報
科目名称 Course title(Japanese) |
特別研究1A | 科目番号 Course number |
03GRRES501 | |
---|---|---|---|---|
科目名称(英語) Course title(English) |
Advanced Research 1A | |||
授業名称 Class name |
特別研究1A(松島) |
教員名 | 松島 綱治,寺島 裕也,七野 成之 |
---|---|
Instructor | Kouji Matsushima |
開講年度学期 | 2022年度 前期 |
---|---|
Year/Semester | 2022 First Semester |
曜日時限 | 集中講義 |
---|---|
Class hours | Intensive Courses |
開講学科 Department |
生命科学研究科 生命科学専攻 Graduate School of Biological Sciences Department of Biological Sciences |
---|---|
外国語のみの科目 (使用言語) Course in only foreign languages (languages) |
- |
単位 Course credit |
3.0 | 授業の主な実施形態 Main class format |
対面授業/On-site class |
---|
概要 Descriptions |
炎症・免疫疾患の発症過程は、分子・細胞・組織・臓器・個体の多階層が密接に関連する階層的な生体応答である。本特別研究では、疾患の発症過程を階層横断的・縦断的に理解するために、疾患モデル生物、免疫学的手法、遺伝子発現解析、情報処理を統合した研究を行う。 Pathogenesis of inflammatory and immune diseases is associated with a hierarchical response that involves molecules, cells, tissues, organs, and individual organisms. In this advanced research course, we will investigate the responses underlying disease development from the cross-sectional or longitudinal point of view using animal models, immunological, transcriptomic, and bioinformatics approaches. |
---|---|
目的 Objectives |
本特別研究を通じて免疫学、分子生物学、次世代DNAシーケンス技術、情報処理などの知識と研究能力を習得する。炎症・免疫難病の進展機序の解明とその克服に関わる研究に従事し、論理的な思考を身に着け、研究成果を他者に伝え議論する能力を身につける。 Aim of this advanced research course is to equip students with knowledge on research approaches for immunology, molecular biology, next-generation sequencing techniques, and bioinformatics through the research to unveil the mechanisms of and overcome the development of intractable inflammatory and immune diseases. In addition, this is aimed to improve the students’ logical thinking skills and ability to present and discuss own work with others. |
到達目標 Outcomes |
・ 炎症・免疫難病の克服に向けた課題を理解・設定できる。 ・ 課題解決に必要な技術・研究アプローチを理解・実践できる。 ・ 得られた結果を分析し、科学的・論理的な解釈ができる。 ・ 研究成果、課題をまとめ、他者に説明できる。 ・ 修士課程の研究成果について発表会で発表し、修士論文を作成することができる。 At the completion of this advanced research, the students should be able to: ・ Understand the problems that need to be solved in order to cure intractable inflammatory and immune diseases. ・ Understand and perform experimental techniques and troubleshooting to resolve issues. ・ Logically and scientifically interpret the results. ・ Summarize findings and present conclusions to others ・ Present master course research in the form of a thesis presentation and write a thesis manuscript. |
履修上の注意 Course notes prerequisites |
・ 毎日の研究活動の他に、毎週の論文抄読会と研究報告会に参加すること。 ・ 自分の研究に関連する原著論文を探して読み、その内容を研究計画や結果解析などについて考える材料にすること。 ・ Students must perform the master course research on a daily basis and attend weekly journal club and research seminar. ・ Students must find and read original papers related to their research field to help them plan research experiments and interpret the results. |
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning) |
|||
---|---|---|---|
課題に対する作文 Essay |
○ | 小テストの実施 Quiz type test |
- |
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion |
○ | グループワーク Group work |
○ |
プレゼンテーション Presentation |
○ | 反転授業 Flipped classroom |
- |
その他(自由記述) Other(Describe) |
- |
準備学習・復習 Preparation and review |
|
---|---|
成績評価方法 Performance grading policy |
・ 研究態度(60%) ・ 研究成果の理解度(20%) ・ 研究成果のプレゼンテーション(20%) ・ Research attitude (60%) ・ Understanding of the results (20%) ・ Presentation of the research (20%) |
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement |
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation |
教科書 Textbooks/Readings |
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。 https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ ・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below. https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ |
参考書・その他資料 Reference and other materials |
分子細胞免疫学(アバス)、その他高品質な学術雑誌に掲載された研究テーマに関連する英語論文、総論など |
授業計画 Class plan |
研究の立案に必要な当該研究分野の現状について、学術論文を中心に情報収集し、研究方針を決定する。研究の遂行に必要な研究技術 設備について議論し、新技術導入が必要な場合は技術修得のために関連研究室の教員と連携する。研究開始後は随時進捗状況を確認・議論し、問題が生じた場合はその解決方法を議論する。成果は2ヶ月に1回の頻度で研究室の研究報告会で発表し、教室員と研究成果並びに方針について意見交換する。これら全般を通じて、研究者としての基礎的技能を習得することを目的とする。 生命科学基礎的研究手法の習得(1) 1 動物実験の基本ルールを理解し、マウスの取扱、交配、管理の技術を習得する 2 マウスから細胞を調整し染色する方法を習得する 3 無菌的細胞培養操作を習得する 4 フローサイトメトリーの操作・解析方法を習得する 5 マウス腫瘍細胞株を培養する 6 マウス皮下担がんモデルを作成し、腫瘍増殖を評価する方法を身につける 7 フローサイトメトリーにより腫瘍浸潤・構成細胞を評価する方法を身につける 8 研究テーマの立案:研究室で進行中の研究を把握し、関連論文を参考にして自分の研究テーマを1つ以上立案する 9 研究計画の立案:研究目標を定め、それに対する研究計画を立てる 10 研究計画の立案:具体的な実験計画を立てる 11 研究計画の実行:研究材料を準備し、実験を開始する。 12 研究計画の実行:計画通りに実験を進める 13 研究計画の実行:計画通りに実験を進め、随時教室員と議論しながら必要に応じて軌道修正する。 14 研究計画の実行:さらに実験を進める 15 研究のまとめ:データをまとめて結果を研究報告会で報告する Outline of the advanced research course Collect information on the current status of their research area from scientific articles to make a research plan and decide the research strategy. Discuss the techniques and equipment that are necessary to complete the research and introduce new techniques with the support of laboratory members if needed. Check and discuss the research progress whenever the need arises, and discuss the solution for the problem if any. Present the progress every two months in a laboratory meeting, and discuss the results and future direction with other laboratory members. Through these activities, learn the basic abilities required of researchers. Learn basic approaches for life sciences (1) 1. Understand guidelines for animal experiments and learn how to handle, breed, and maintain mice 2. Learn how to prepare cells from mice and stain it for flow cytometry 3. Learn how to culture cells under sterile condition 4. Learn how to operate flow cytometer and analyze the data 5. Culture mouse tumor cell lines 6. Learn how to make a mouse subcutaneous tumor model and to evaluate tumor growth 7. Learn how to evaluate tumor-infiltrating cells and tumor stroma by flow cytometry. 8. Setting of research theme: Understand ongoing research in the laboratory, draft at least 1 original research theme, referencing related papers. 9. Setting research plan: Determine research goal and draft a research plan to achieve the goal 10. Setting research plan: Make a detailed research plan 11. Conduct research: Prepare materials and start experiment 12. Conduct research: Perform experiment according to the plan 13. Conduct research: Perform experiment, discuss with others at any time, and correct the plan as necessary 14. Conduct research: Perform further experiment 15. Summarize research: Analyze and summarize the finding and present them in laboratory meeting. |
---|
教職課程 Teacher-training course |
|
---|---|
実務経験 Practical experience |
- |
教育用ソフトウェア Educational software |
- |
備考 Remarks |
---|
990C889 |