企業・経営者倫理(Z)(冬)企業・経営者倫理のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
企業・経営者倫理 科目番号
Course number
88MTMOT626
科目名称(英語)
Course title(English)
Corporate and management ethics
授業名称
Class name
企業・経営者倫理(Z)(冬)企業・経営者倫理
教員名 石橋 哲,諏訪園 貞明
Instructor Satoshi Ishibashi
Sadaaki Suwazono
開講年度学期 2022年度 後期
Year/Semester 2nd Semester, AY2022
曜日時限 火曜6限 火曜7限
Class hours 火曜日6時限・7時限
開講学科
Department
経営学研究科技術経営専攻

Department of Management of Technology , Graduate School of Management
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要
Descriptions
CXO・リーダーには社会システムが直面している問題を発掘・設定し、進化するテクノロジーを社会実装することによって課題解決することが強く求められる。現在の社会経済環境は同時に複雑さ不確実さを以て加速度的に変化し、その影響は人を含む地球の生態系や気候に大きな影響を及ぼす。そのプロセスでイノベーションの担い手たるCXO・リーダーには社会的責任・倫理的視座が不可欠となる。本科目では、起業家、政策担当者等を一部ゲストに迎え、実際のケース等を題材に、社会課題の捉え方、CXOが直面する社会的責任・倫理等の諸課題について、議論する。



CXO leaders are strongly required to identify and set the problems facing the social system and solve them by implementing evolving technologies in society. The current socio-economic environment is changing at an accelerating pace with simultaneous complexity and uncertainty, and its impact will have a major impact on the global ecosystem and climate, including human beings. In this process, social responsibility and ethical perspectives are essential for CXOs and leaders who are responsible for innovation. In this course, some entrepreneurs and policy makers will be invited as guests to discuss various issues such as how to understand social issues and the social responsibility and ethics that CXOs face, using actual cases as subjects.

目的
Objectives
技術経営専攻は固有の目的を教育課程で実現するために起業家・CXO等の構成要素に則した8つの教育研究領域を置き、教育課程を「コア科目」、「基礎科目」、ジョブ・ターゲットをより具体化した3つの「トラック科目(E-MOT、イノベーター、アントレプレナー)」、「社会連携科目」及び目的に合致し入学した学生個別の到達目標を実現する「演習科目」に区分し、授業科目を重点的・効果的に配置している。

本科目は、トラック科目であり、ディプロマポリシーの6、7の力をつける。



Department of Technology Management has established eight educational and research areas in line with the components of entrepreneurs and CXOs in order to realize the unique objectives of the curriculum. The curriculum is divided into "core subjects," "basic subjects," three "track subjects (E-MOT, Innovator, Entrepreneur)" that further specify job targets, "social collaboration subjects," and "seminar subjects" that meet the objectives and realize the achievement goals of individual students enrolled.

This course is a track course and will develop the skills of 6 and 7 of the Diploma Policy.
到達目標
Outcomes
組織に参画するにあたって、求められる「判断」それに伴う「責任」を深く考え、判断・評価軸の前例・外部依存を脱して、厳しい選択をせまられる局面において正しい判断ができる視座を得る。


Students will give deep thought to the “judgement” required to participate in an organization and the “responsibility” that comes with that judgment. They will break away from a dependency on precedents and external factors as the axes for judgment and evaluation and obtain perspectives for making correct judgments in situations where harsh choices need to be made.
履修上の注意
Course notes prerequisites
内容を一部変更する場合もあり。

Content is partly subject to change.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
-
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
その他(自由記述)
Other(Describe)
-
準備学習・復習
Preparation and review
成績評価方法
Performance grading
policy
レポート50%  授業への貢献度50%

Report 50% Contribution to class 50%
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
必要に応じてLETUSに講義資料を掲載する。

<参考>
世界のエリートはなぜ「美意識」を鍛えるのか?-経営におけるアートとサイエンス-(山口周)光文社新書・2017年・ISBN 9784334039967


Lecture hand-outs will be posted on LETUS as required.

<References>
 Sekai no Elite wa Naze “Bi-ishiki” wo kitaerunoka? Keiei ni okeru Art to Science [Why do the world’s elite develop their esthetic sensibilities? Art and science in management] by Shu Yamaguchi, Kobunsha Shinsho, 2017/ISBN 9784334039967
授業計画
Class plan
【授業形態】
理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=10:30:30:30:0(%) 

【授業計画】
1.科目概要・イントロダクションと「倫理を問う」側の倫理
2.危機管理における倫理①
3.危機管理における倫理②~レポートを素材にディスカッションするる
4.社会課題の捉え方について考える~NPOにおける取組ケースについて
5.先端科学技術の社会実装に伴う倫理的諸課題について①
6.先端科学技術の社会実装に伴う倫理的諸課題について②
                ~レポートを素材にディスカッションする
7 【教員仮説発表】諏訪園先生、石橋仮説とグループディスカッション
8 【総括的議論】

Class format
Theory lecture: Case lecture: Group discussion: Guest: Off-campus study = 10:30:30:30:0 (%) 


Class Plan
1. Course Outline/Introduction and Ethics on the side of "Questioning Ethics
2. Ethics in Crisis Management (1)
3. Ethics in Crisis Management (2) - Discussion using the report as material
4.Thinking about how to understand social issues: Cases of NPO initiatives
5. Ethical issues associated with social implementation of advanced science and technology (1)
6. Ethical issues associated with social implementation of advanced science and technology (2)- Discussion based on the report
7. Group discussion with Suwazono and Ishibashi hypothesis
8. Summary Discussion
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
石橋 哲:
日本長期信用銀行、CITIBANK、産業再生機構を経て、日本郵政顧問、東京電力福島原子力発電所事故調査委員会(国会事故調)事務局調査統括補佐、地域経済活性化支援機構プロフェッショナル・オフィス・シニアアドバイザー等。

諏訪園貞明:
日本銀行調査統計局,国際局,発券局等において,景気・国際収支予測,国際機関との連携等に係る作業に従事。その後、公正取引委員会,経済産業省,内閣府・内閣官房において,日EU経済連携協定,TPP,RCEP等の二国間・多国間経済連携協定等の条文交渉に実際に携わったほか,関係する国際機関との連携に係る作業に従事,また,所管する法令の施行等に加え,それらの改正法案の企画・立案や,関係する予算案の策定等の作業に従事。



Satoshi Ishibashi
After working at the Long-Term Credit Bank of Japan, CITIBANK, and the Industrial Revitalization Corporation of Japan, Mr. Ishibashi has served as an advisor to Japan Post, an assistant research director at the secretariat of the National Diet of Japan Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission, and a senior advisor to the Professional Office of the Regional Economic Revitalization Corporation of Japan.

Sadaaki Suwasono
Mr. Suwazono worked in the Research and Statistics Department, the International Bureau, and the Securities and Exchange Bureau of the Bank of Japan, where he was involved in economic forecasting, international balance of payments forecasting, and cooperation with international organizations. After that, at the Fair Trade Commission, the Ministry of Economy, Trade and Industry, the Cabinet Office, and the Cabinet Secretariat, he was actually involved in negotiating the text of bilateral and multilateral economic partnership agreements such as the EU-Japan Economic Partnership Agreement, the TPP, and the RCEP. In addition to the implementation of the laws and regulations under his jurisdiction, he has been involved in the planning and drafting of bills to amend those laws and regulations, and the formulation of related budget proposals.
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks

ゲストスピーカーについては、決まり次第通知する。
内容を一部変更する場合もあり。

Names of guest speakers will be advised once finalized.
Content is partly subject to change. 
22MT306
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