プロジェクト2プロジェクト2(石橋)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
プロジェクト2 科目番号
Course number
88MTSEE607
科目名称(英語)
Course title(English)
Project 2
授業名称
Class name
プロジェクト2プロジェクト2(石橋)
教員名 石橋 哲
Instructor Satoshi Ishibashi
開講年度学期 2022年度 前期
Year/Semester
曜日時限 土曜5限 土曜6限
Class hours
開講学科
Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology,
Graduate School of Management 
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
単位
Course credit
2.0 授業の主な実施形態
Main class format
対面型講義
概要
Descriptions
MOT技術経営専攻(専門職学位課程)は、理学と工学が一体となった「科学技術」、「経営」の実践的融合、「グローバルな視点」及び「高い職業倫理観」の育成を図った教育を通じて、高い実践的な専門性と倫理観、国際的視野を持ち、社会(産業界等)の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、社会を牽引することができる高度専門職業人である起業家・CXO※になる人材を育成することを目的とする。

1年間を通じてグラデュエーションペーパーを作成する。グラデュエ―ションペーパーは二年間のMOTにおける研究研鑽の集大成であり、本専攻が目的とする知識(知見)・能力の学生の習得を測る最終成果物と位置付けられる。ペーパーの論題は、広く技術経営にかかわる事項の範囲内で⾃由とする。

グラデュエ―ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とし、40,00
0 字以上のペーパーとする。

MOT Management of Technology provides students with a high level of practical expertise, a sense of ethics, and an international perspective through an education that fosters a practical integration of science and technology and management, a global perspective, and a high professional ethics. The purpose of the program is to develop human resources to become entrepreneurs and CXOs* who are highly specialized professionals who can respond to and lead society in a positive manner.

Students will write a graduation paper throughout the year. The graduation paper is the culmination of two years of research and study in MOT, and is positioned as the final product that measures students' acquisition of the knowledge (findings) and abilities that this major aims for. The topic of the paper can be any topic within the scope of matters broadly related to the management of technology.

There are two types of graduate papers: "Technology Management Paper" and "Business Plan Proposal", which should be more than 40,000 characters in Japanese.
目的
Objectives
本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1~7の力をつける。
グラデュエ―ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】
学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテ
ーション能⼒、および表現能⼒を養成する。

【ビジネス企画提案】
上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の
勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等
の形にまとめて当該企業に提案する。

This course is an exercise course and will develop the skills from 1 to 7 of the Diploma Policy.
There will be two types of grad. papers: "Technology Management Paper" and "Business Pla
n Proposal"

Technology Management Paper
Students will develop their research and analytical skills, problem finding skills, problem solving skills, conceptual skills, presentation skills, and expressive skills through the writing of their thesis.

Business Plan Proposal
The "business plan proposal" is similar to the above, but what is particularly unique about th
e "business plan proposal" is that the students select an issue that actually applies to the company where they work and propose a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.
到達目標
Outcomes
グラデュエーションペーパー作成を通じ、ディプロマ・ポリシーの1~7の力をつける。

プロジェクト2においては、BIGクエスチョンの深掘り⇔課題発掘⇔仮説構築⇔検証試行を重ね、夏学期末に予定されるグラデュエ―ションペーパー中間報告ならびに、年度半ばに予定される研究・イノベーション学会での報告への参加を短期ゴールと設定する。

技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

Through the creation of a grad paper, students will develop the skills 1-7 of the Diploma Policy.

In Project 1, the students will conduct a series of trials of digging deeper into the BIG question ⇔ finding an issue ⇔ constructing a hypothesis ⇔ verifying it, and will submit an interim report on the graduation paper scheduled for the end of the summer term and a report at the Research and Innovation Conference scheduled for mid-year. Participation will be set as a short-term goal.

In the Technology management paper, of the four aspects of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness), particular emphasis will be placed on logic, expertise, and originality. In business proposals, all four evaluation perspectives (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis on originality and suggestiveness. Business Plan proposals must be submitted in some form to the relevant company or organization.
履修上の注意
Course notes prerequisites
定時講義外にも共有ツールを駆使、臨機にミニディスカッションを重ねる等を通じ、学生・教員が相互に協力して研究の進捗を測ることを目指す。  


Students and faculty will cooperate with each other to measure the progress of the research by making full use of the shared tools outside of the regular lectures and having mini-discussions as needed. 
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
その他(自由記述)
Other(Describe)
準備学習・復習
Preparation and review
成績評価方法
Performance grading
policy
授業貢献度40%、中間発表会での評価委員会評価 60%

Class contribution 40%, Evaluation at midterm presentation 60%
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
授業計画
Class plan
【授業形態】
理論講義:ケース講義:演習:ゲスト:校外=10:10:60:10:10

【授業計画概要】
テーマ案のプレゼン
論⽂や企画書のまとめ⽅など説明演習
先⾏研究や⽂献調査の指導学⽣による発表と討論
簡単な発表会と討論(100 字概要や⽬次)



Class Format
Theory lecture: Case lecture: Exercise: Guest: Off campus = 10:10:60:10 10

Outline of Lesson Plan
Presentation of theme proposal
Explanatory exercises on how to put together a paper or a proposal
Presentation and discussion by the supervising student on previous research and literature review
Brief presentation and discussion (100-word summary and purpose)
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
石橋 哲:
日本長期信用銀行、CITIBANK、産業再生機構を経て、日本郵政顧問、東京電力福島原子力発電所事故調査委員会(国会事故調)事務局調査統括補佐、地域経済活性化支援機構プロフェッショナル・オフィス・シニアアドバイザー等。

Satoshi Ishibashi:
After stints at the Long-Term Credit Bank of Japan, CITIBANK, and Industrial Revitalization Corporation of Japan, he went on to the positions of Advisor of Japan Post, Investigation Team Deputy Leader in National Diet of Japan Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission (NAIIC) , and Professional Office Senior Advisor to Regional Economy Vitalization Corporation of Japan.
教育用ソフトウェア
Educational software
備考
Remarks
22MT023
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