プロジェクトエクササイズ(春)プロジェクトエクササイズ(秋入学)のシラバス情報

科目名称
Course title(Japanese)
プロジェクトエクササイズ 科目番号
Course number
88MTSEE604
科目名称(英語)
Course title(English)
授業名称
Class name
プロジェクトエクササイズ(春)プロジェクトエクササイズ(秋入学)
教員名 石橋 哲
Instructor
開講年度学期 2022年度 前期
Year/Semester
曜日時限 土曜5限
Class hours 16:10~16:55
開講学科
Department
大学院 経営学研究科 技術経営専攻
外国語のみの科目
(使用言語)
Course in only foreign
languages (languages)
-
単位
Course credit
1.0 授業の主な実施形態
Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要
Descriptions
本科目は、2年次「プロジェクト」のグラデュエーションペーパーの作成テーマ・計画等を決定するための科目である。

This course is for deciding the theme and plan for creating the graduation paper for the second year "project".

目的
Objectives
本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1~7の力をつける。

当該科目は、グラデュエーションペーパー作成において、学生自身が入学時に思考している作成内容をより具体化させるとともに、教員の知見領域を理解することで、作成するための教授(指導)を受ける履修教員を選択すること、また一方で、教員も教授(指導)可能な学生を明示することを目的とする。

This course is an exercise course and will develop the skills from 1 to 7 of the Diploma Policy.
This is a course to assign a professor (guidance) to create a graduation paper by clarifying the content that the student thought at the time of admission and understanding the knowledge area of the faculty member. Also, the course is to identify the students who each faculty member can teach.
到達目標
Outcomes
2022年度プロジェクトにおいて作成するグラデュエーションペーパーの作成計画を、明白かつ簡潔に発表することができる。

Students can present the graduation paper preparation plan for the 2021 project clearly and concisely.
履修上の注意
Course notes prerequisites
指導教官の指導方針に従うこと。


Follow the instruction of faculty members.
アクティブ・ラーニング科目
Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文
Essay
小テストの実施
Quiz type test
ディベート・ディスカッション
Debate/Discussion
グループワーク
Group work
プレゼンテーション
Presentation
反転授業
Flipped classroom
その他(自由記述)
Other(Describe)
各教員の指導内容は、以下の通り。

加藤晃教授
1)自己紹介と指導できる分野、2)リサーチとは何か?、3)テーマ選びと方法論(定量・定性の概要)、4)先行研究の探し方・読み方、5)仮説の設定、6)論文の形式・作法、7)研究アプローチの実際、8)その他Q&A(運営方針・雰囲気など)

若林秀樹教授
1)自己紹介、ゼミ紹介、分野、2) ペーパー概要、技術経営論文とビジネス企画提案、過去の事例、3) 対象と切り口、その相互関係、学問分野での思考の差、4) 質疑、学生テーマ

石橋哲教授
自己紹介、グラデュエーションペーパーの位置づけについて、プロジェクトの進み方(プロジェクトエクササイズの位置づけ再見)、教員(石橋哲)の使い方、各自のテーマの「探索」と「深化」を目指すディスカッション

宮永雅好教授
皆さんの2年間の勉強の集大成を図るため、理論、事例分析、考察、検証、など様々なアプローチにつき一緒に研究していきたいと思っています。特に21世紀は価値の多様化が進む時代です。それは価値を形成するoutcomes(成果類)の評価が問い直されているからです。2030年に向けたSDGsだけでなく、次の50年、100年を見据えながら、どのような価値を作っていくべきかについても議論していければ幸いです。

岸本太一講師
テーマの設定における一つのポイントは「自分が研究しようとしている課題や現象が、経営学におけるどの分野に該当するものなのか」を明確化し、適切に位置づけることにあります。それを行わなければ、既存の類似研究の蓄積も活用できませんし、それらとの違い(=自身の研究のオリジナリティー)を的確に描写することもできないからです。経営戦略論、経営組織論、マーケティング、生産管理、サプライチェーンマネジメント、研究開発マネジメント、財務比率分析、企業経済学・・・。私はこれまで、学者としての活動において、複合領域による総合分析を主なスタンスの一つに据え、様々な研究を行ってきました。講義においても、経営学の様々な分野を網羅的に取り扱うタイプの科目を、多数担当してきました。それらの経験を活かし、上述したポイントに着目しつつ、実務的にも学術的にも意義の大きいテーマを見つけ出すための指導を、「プロジェクトエクササイズ」においては、行っていきます。なお、私の指導のスタンスおよび私が担当する「来年度のプロジェクト」に興味を持たれた方は、個人HP(下記のURL)に、関連するコンテンツを色々と掲載しているので、そちらをご参照ください。https://www.taichikishimoto.work/pages/1416226/page_201711111110

生越由美教授
私のゼミは、「付加価値のある情報」をどのように経営に活かすか、「イノベーティブなビジネスモデル」をどのように構築するかに関するペーパーが多いです。
 2005年から130名以上学生を指導してきました。テーマは幅広く、知的財産との関連性は必要ありません。先端技術、地域ブランド、アニメ、医療機器、地域野菜の販売手法、無人店舗の在り方、高校生の起業支援,JAXAの情報管理など。真に研究したいことを追求し、研究手法を模索し、研究をまとめる学生の姿に、毎年感動しています。
 今年前半から、2000年以降のアップル、グーグル、マイクロソフト、ノキアなどの企業の攻防とインダストリー4.0に向けた動きを研究中です。「馬鹿な大将、敵より怖い。」と痛感しています。この研究成果を経済産業省関連の新聞で連載中です。研究は辛くて大変ですが、面白いですよ。
 「プロジェクトエクササイズ」では、学生の考えているテーマを因数分解し、研究方法や研究テーマの探し方について講義します。「プロジェクト」では、「納得できる良いペーパーの完成」というゴールに向けて全面支援します。是非、一緒に研究しましょう。

青木英彦教授
31年間に及ぶ日米証券アナリスト業務や神戸大学大学院経営学研究科博士課程での研究成果などをベースとして、徹底したグループディスカッション・個別指導を行う。質の高いグラデュエーションペーパー執筆が最終目標だが、その過程では視座を高め(経営者目線)、視野の拡げる(海外・他業種事例からの学び)ことを探求する。他ゼミや学外との交流を積極化させる、オープンな運営を目指す。


日戸浩之教授
基本方針は以下の3点です。1.担当教員のカバーしている領域は、マーケティング、あるいはB2Cセクター中心ですが、比較的広いです。プロジェクトで多様な議論をしたいので、様々な専門性、問題意識、バックグラウンドの学生の方を歓迎します。2.本専攻でのプロジェクト運営の経験は着任して3年目なので浅いです。MOTのよい組織文化(自由に議論ができる場の形成など)をもとに、これまでの先生方の蓄積、ノウハウを生かしながら、かつ、皆様と新しいプロジェクト運営の方法論を作っていきたいと思います。3.時間のない社会人学生の方も事情も考慮して、体系的、効率的に、プロジェクトを運営していきたいと思います。そのために、論文執筆の生産性を上げるノウハウや分析の方法論は取り入れていきたいと考えています。

井上悟志教授
私のバックグラウンドは、経済産業省を中心に中央省庁・政府関係機関で25年以上にわたり携わってきた行政経験ですが、自らの疑問に向き合ってしっかり考え、問題を明確化し、文献調査とデータ収集により課題の分解能を上げ、誰もが納得する論理により結論を導く、という手法はどのようなテーマであっても共通であると考えています。議論を通じて、頭の中にあるモヤモヤをすっきり解消できるような運営を心がけていきます。

中山裕香子教授
授業では、自己紹介の他、ゼミで重視すること、問題意識の持ち方などについてお伝えします。IT、放送メディア、流通サービス分野でのコンサルタントとしての経験に基づき指導します。

The content of each faculty member's instruction is as follows.

Professor Akira Kato
1) Self-introduction and fields of instruction, 2) What is research? 2) What is research? 3) Topic selection and methodology (overview of quantitative and qualitative research), 4) How to find and read previous research, 5) Hypothesis formulation, 6) Paper format and writing style, 7) Actual research approach, 8) Other Q&A (management policy, atmosphere, etc.) 8) Other Q&A (management policy, atmosphere, etc.)

Professor Hideki Wakabayashi
1) Self-introduction, introduction of the seminar, field of study, 2) Outline of the paper, technology management paper and business planning proposal, past examples, 3) Subjects and approaches, their interrelationships, differences in thinking in academic fields, 4) Questions and answers, students Theme

Professor Tetsu Ishibashi
Self-introduction, positioning of grad papers, how to proceed with the project (revisiting the positioning of the project exercise), how to use the faculty member (Tetsu Ishibashi), discussion for "exploration" and "deepening" of each theme

Professor Masayoshi Miyanaga
I would like to work with you on a variety of approaches, including theory, case analysis, consideration, and verification, in order to bring together the culmination of your two years of study. In particular, the 21st century is an era of increasing value diversification. I would be happy if we could discuss not only the SDGs for 2030, but also what kind of value we should create for the next 50 or 100 years.

Lecturer Taichi Kishimoto
One of the key points in setting up a theme is to clarify "which field in business administration the issue or phenomenon you are going to research falls under" and to position it appropriately. If you do not do this, you will not be able to utilize the existing accumulation of similar research, and you will not be able to accurately describe the differences between your research and these (i.e., the originality of your research). Business strategy theory, business organization theory, marketing, production management, supply chain management, research and development management, financial ratio analysis, corporate economics, and so on. In my activities as a scholar, I have been conducting various researches, focusing on comprehensive analysis in multiple fields as one of my main stances. In my lectures, I have taught a number of courses that comprehensively cover various fields of business administration. Based on this experience, I will provide guidance in the "Project Exercise" to find themes that are both practically and academically significant, while focusing on the points mentioned above. If you are interested in my teaching stance and the "next year's project" that I will be in charge of, please refer to my personal website (URL below), where I have posted various related contents. https://www.taichikishimoto.work/pages /1416226/page_201711111110

Professor Yumi Ikoshi
My seminar has many papers on how to utilize "value-added information" for management and how to build "innovative business models".
 I have supervised more than 130 students since 2005. The topics are broad and do not need to be related to intellectual property. They include advanced technology, local brands, animation, medical equipment, local vegetable sales methods, how unmanned stores should be, support for high school students to start their own businesses, and JAXA's information management. Every year, I am impressed by the students' pursuit of what they truly want to research, their search for research methods, and the way they put their research together.
 Since the first half of this year, I have been studying the offensive and defense of companies such as Apple, Google, Microsoft, and Nokia since 2000, and the movement toward Industry 4.0. I am keenly aware that "a foolish general is scarier than his enemy." I am keenly aware of this. I am currently writing a series of articles on the results of this research for a newspaper related to the Ministry of Economy, Trade and Industry. Research is hard work, but it's interesting.
 In the "Project Exercise," I factorize the theme that the students are thinking about and give a lecture on research methods and how to find a research theme. In the "Project" section, we will provide full support to achieve the goal of completing a good and convincing paper. Let's do research together!

Professor Hidehiko Aoki
Based on his 31 years of experience as a securities analyst in Japan and the U.S. and his research results in the doctoral program at the Graduate School of Business Administration, Kobe University, he provides thorough group discussions and individual guidance. The ultimate goal is to write a high-quality graded paper, but in the process, students will seek to enhance their perspectives (from the perspective of management) and broaden their horizons (by learning from cases overseas and in other industries). We aim for an open management style that encourages interaction with other seminars and outside the university.


Professor Hiroyuki Hido
The three basic policies are as follows: 1. The area covered by the faculty member in charge is relatively broad, although it is centered on the marketing or B2C sector. 2. We would like to have a variety of discussions in the project, so we welcome students with various specialties, problem consciousness, and backgrounds. 2. I would like to manage the project systematically and efficiently, taking into account the circumstances of working students who do not have much time. In order to do so, I would like to incorporate know-how and analysis methodologies that will increase productivity in writing papers.

Professor Satoshi Inoue
My background is in public administration, having worked for more than 25 years at central government ministries and agencies, mainly the Ministry of Economy, Trade and Industry. I believe that these methods are the same for any topic. I will try to manage the class in such a way that we can clear our minds through discussion.

Professor Yukako Nakayama
In the class, I will introduce myself, tell you what we will focus on in the seminar, how to be aware of the issues, etc. I will guide you based on my experience as a consultant in the fields of IT, broadcasting media, and distribution services.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
準備学習・復習
Preparation and review
指導教官の指導方針に従うこと。


Follow the instruction of faculty members.
成績評価方法
Performance grading
policy
「グラデュエーションペーパー作成計画案」発表会(60%)、
「グラデュエーションペーパー作成計画書」(40%)

Presentation on "Graduation Paper Preparation Plan Draft" (60%),
"Graduation Paper Preparation Plan" (40%)
学修成果の評価
Evaluation of academic
achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation
教科書
Textbooks/Readings
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
 
・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below.
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/
参考書・その他資料
Reference and other materials
指導教官の指示に従うこと。

Follow the instruction of faculty members.
授業計画
Class plan
■秋期
全員の専攻教員(但し来年度のプロジェクトを担当する予定のない教員は除く)の授業を受講することで、それぞれの教員の知見領域を理解する。

■春期と夏期(2023年度)
2022年度冬期終了時までに内容を決定する。(現時点では2023年度の授業計画が未定のため。)

■Semester Fall
Students are attend classes taught by all faculty members in the department (except for those who are not scheduled to teach next year's project) to gain an understanding of each faculty member's area of expertise.

■Semester spring and summer (2023FY)
The content will be updated by the end of the winter term in 2022FY. (Because the class plan for 2023FY has not been decided at this time.)
教職課程
Teacher-training course
実務経験
Practical experience
青木英彦:青木 英彦:野村證券、ゴールドマン・サックス証券、メリルリンチ日本証券(小売業担当証券アナリスト)、経済産業省産業構造審議会流通部会委員、製・配・販連携協議会準備委員

生越由美:特許審査官・特許審判官(法務&技術)

加藤晃:経営企画部門、プロジェクトマネージャー及びグループ子会社社長(営業)等の経験があることから、経営企画・プロジェクトマネジメントの実践を授業する。

中山裕香子:野村総合研究所での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かした講義、指導を行う。

日戸浩之:野村総合研究所(NRI)でコンサルタントとして活動した実績を生かし、企業のマーケティング等の実務に即した講義、指導を行う。

宮永雅好:グローバルでのアセットマネジメント業務において、証券市場分析、企業の業績及び企業価値分析を20年経験し、その後は企業経営者に対して、経営、財務戦略に関するアドバイリー業務を約15年経験した。

若林秀樹:NRI(コンサルタント、リサーチャ、アナリスト)、JPモルガン(アナリスト、執行役員)、みずほ証券(アナリスト、執行役)、FWI(ヘッジファンド起業家、CEO,経営者、ファンドマネージャー)

岸本太一:特になし

石橋哲:日本長期信用銀行、CITIBANK、産業再生機構を経て、日本郵政顧問、東京電力福島原子力発電所事故調査委員会(国会事故調)事務局調査統括補佐、地域経済活性化支援機構プロフェッショナル・オフィス・シニアアドバイザー等。

井上悟志:経済産業省素材産業課革新素材室長、農林水産省農林水産技術会議事務局研究調整官、国立研究開発法人新エネルギー・産業技術総合開発機構総務部長等

諏訪園 貞明: 日本銀行調査統計局,国際局,発券局等において,景気・国際収支予測,国際機関との連携等に係る作業に従事。その後、公正取引委員会,経済産業省,内閣府・内


Hidehiko Aoki:Analyst

Yumi Ogose: Patent examiner / patent trial examiner (legal & technology)

Akira Kato:
Teaching students practices about strategy and project management based on management planning dept., and subsidiary's president (sales) experience etc. 

Yukako Nakayama:
The lecture will draw on the experience working as a researcher and consultant (in the information and communication systems and distribution service sectors) at Nomura Research Institute.

Hiroyuki Nitto:
The lecturer will give lectures and provide guidance regarding business practices such as corporate marketing, by using experiences he gained as a consultant at Nomura Research Institute (NRI). 

Masayoshi Miyanaga:
As a specialist of global asset management business, I had 20 years of experience in securities market analysis, corporate managemant and corporate value analysis. After that, I has been advising corporate managment and financial strategies for about 15 years.
Hideki Wakabayashi: NRI(Analyst,Consulting),JPMorgan(Analyst, MD),Mizuho(Analyst, MD),FWI(CEO,Fundmanager)

Satoshi Ishibashi:
After stints at the Long-Term Credit Bank of Japan, CITIBANK, and Industrial Revitalization Corporation of Japan, he went on to the positions of Advisor of Japan Post, Investigation Team Deputy Leader in National Diet of Japan Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission (NAIIC) , and Professional Office Senior Advisor to Regional Economy Vitalization Corporation of Japan.

Satoshi Inoue:
Director of Materials Innovation Office, METI, Senior Program Officer of Agriculture, Forestry and Fisheries Research Council, MAFF, Director General of General Affairs Department, NEDO etc.

SUWAZONO Sadaaki :
Engaged in activities related to forecasts of business climates and ba
lance of payments and cooperation with international organizations at the Bank of Japan's Re
earch and Statistics Department, the International Department, and the Currency Issue Department, etc. Subsequently, in addition to implementing the laws and regulations under his charge, he was engaged in planning and drafting amendment bills and proposing the related budgets at the Fair Trade Commission, the Ministry of Economy, Trade and Industry, and the Cabinet Office and Cabinet Secretariat. He was also involved in the text negotiations of bilateral and multilateral economic partnership agreements such as the Japan-EU Economic Partnership Agreement, TPP, and RCEP.
教育用ソフトウェア
Educational software
-
備考
Remarks
※全教員が全回参加する。

* All faculty members participate in all rounds.
20MT022
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